viernes, 23 de noviembre de 2012

Al son de la pandereta


Consuelo 1930


Pos sí, casi treinta años nel mundu del folclor, buscando testimonios en cualesquier parte d'Asturies, cantando, baillando y trabayando na divulgación y l'enseñanza de la cultura tradicional asturiana, p'acabar enterándome nun fai  munchu, y de manera casual, qu'una de les mios bisagüeles yera la panderetera habitual del pueblu  de Vil.llar de Salcéu en Quirós.

Hasta va unes décades en que los sones, bailles y modes más modernes llegaren a les zones rurales, los músicos locales yeren quien animaben les xuntes y celebraciones de los pueblos. Ensin dulda, la pandereta y la voz femenina fueron los máximos esponentes d'esti fenómenu.

 Anque anguaño hai nueves teoríes sobre la interpretación a la pandereta polos homes, les referencies de los datos fiables que se disponen, son prácticamente residuales en comparanza col mundu de la pandereta nel xéneru femenín. En realidá qu'un home tocara y cantara acompañando'l baille cola pandereta, sería un fechu tan estraordinariu y pintorescu como l'atopar muyeres que tocaren la gaita na procesión o na romería. Y casos per dambes partes diéronse, anque espertaren suspicacies y talmente paeciera que'l mundu fora a xirar escontra l'otru llau. 

Volviendo no que falamos güei. Nuna visita a casa, Gerardo Álvarez, padrín de la mio madre y natural de Vil.lar de Salcéu en Quiros, chárranos y cunta hestories de la so mocedá y del mio güelu Esteban nel pueblu. Gerardo, a los sos más de noventa años ye un gran narrador y anque yá nos cuntó munches d'elles n'otres ocasiones, gustanos oyeles pol  montón de detalles ya interés de les mesmes. Fálanos de cuando cruciaben el puertu pa dir  a la siega a Llión, de les romeríes de la zona o de les distintes families que per aquellos años vivíen en Vil.lar.

Vil.lar pertenez a la parroquia de Salcéu nel conceyu de Quirós y atópase nes fasteres que baxen de la Peña d'Alba, na Sierra del Aramo. Ye un claru esponente de les construcciones tradicionales, con gran númberu de casones, horros y paneres. En Vil.lar cásense y asientense los mios bisagüelos Andrés Álvarez y Consuelo Quirós y en Vil.lar nacen los sos siete fíos, ente los que s'atopaba'l que fuera l'home de Mena, el mio güelu maternu Esteban.

Gerardo fala del calter sele y socarrono d'Andrés y de la fuerte personalidá de Consuelo. ¡Menudu calter tenía! ¡Cómo yera la panderetera del pueblu, había que pensalo dos veces antes d'entrar en conflictu con ella! Tres esti comentariu cuntábanos que Consuelo y la so fía mayor, yeren les pandereteres qu'acompañaben al toque y cantando los bailles de les celebraciones locales. Tocaben al usu de la zona asitiando la pandereta so un pechu y batiéndola coles manos.

Ente les xentes y families de los pueblos siempres hubo reñes y disputa por terrenes o otros conflictos y la vecina de Consuelo yera especialmente batallosa con toos, y un día sí y otru tamién, acababa aldericando con daquién a grandes voces. Bonu, menos cuando trataba d'aldericar con Consuelo, porque por más que la vecina glayara, la mio bisagüela coyía la pandereta, xubía al corredor y tocaba el so repertoriu cuantes vegaes fuera necesariu hasta que “l'enemigu” se rindiera.

Quiciabes el calter estravertíu sea una característica de les pandereteres, cantando y tocando en públicu, a alta voz pa ser oyíes y con dotes de memoria ya improvisación na interpretación de cantares.

Mena cuntaba que gran parte de los cantares que recordaba yera d'escucha-y los a Reja “La Florina”, vecina de La Follaca. Reja tocaba la pandereta nes xuntes d'El Cadaval, La Zorera y los pueblinos del Picu Villa. Conocedora de gran cantidá de ritmos acompañaba con numberosos cantares los bailles que se diben improvisando.

Sones de xota:

Tengo la garganta mala
y la gracia nun me ayuda.
Tengo de beber el agua
de la naranja madura

De tu casa a mi ventana
hay una larga cadena.
Toda llena de suspiros,
de suspiros toda llena

De lixero:

Más quisiera morena
dormir contigo
que tener la panera
llena de trigo

Y después de acostanos
quisiera tener
la panera de trigo
y a ti por muyer

Casose Rita el moñu
con Pachu Peña
y a les siete semanes
tuvo una neña

Tienes ojos azules
mala fortuna.
Donde no hay ojos negros
no hay hermosura

Mocines de Lloréu
compra-y corales
que baxen los pastores
de les cabañes

Anda y déjame sola
barbero loco.
Que mios padres nun quieren
nin yo tampoco

Si quieres que te quiera
dame de aquello
que me lo diste anoche
y estaba bueno

Si quieres que te quiera
cómprame un burro.
Para andar a caballo
xingando el culo

La muyer de Pachín
subió a la tená.
Que nun se subió sola
taba el vecín allá

Subiose a la tená
la muyer de Pachín.
Que nun se subió sola
taba allá el vecín


O de muñeira:

Tu que nun tienes
ni cama ni ropa
eches la pata
percima la otra

Tu que nun tienes
tu que nun sabes
rompístime'l pote
cocer les fabes


Pero no que más destacaba yera en cantares de pique o nes sos estrofes yá mas xubíes de tonu cuando acompañaba los bailles garraos:


Una moza me lo dio.
Otra me lo taba dando.
Y otra me taba diciendo,
tengo yo mejor fandango


Nos años ochenta yera difícil atopar pandereteres ente la xente nuevo y col resurdimientu del interés pola música tradicional, anguaño fabríquense, vienden y toquen la mayor cantidá de panderetes de la hestoria. Hai clases de pandereta y grupos de pandereteres con meyor calidá na interpretación conforme va pasando el tiempu. Los homes atrévense a la fin  col aprendizaxe del instrumentu y ya se va faciendo más normal la falta de separación per xéneru a la hora de tocar, hai muyeres y homes que toquen la gaita, homes y muyeres que toquen el tambor y muyeres y homes que toquen la pandereta o cualesquier otru instrumentu tradicional.

Y mira tu per ónde'l mundu sigue xirando como siempres.





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