miércoles, 19 de septiembre de 2012

La dulce Filomena

Mena 1943


“El aspirar del aire,
el canto de la dulce filomena,
el soto y su donaire
en la noche serena,
con llama que consume y no da pena”

Nel poema, la duce "filomena", abruxa col so cantar nocherniego a los protagonistes del "Cántico Espiritual” de San Juan de la Cruz.

Según la mitoloxía griega, Filomena yera la fía del rei d'Atenas y tenía una hermana, Procne, casada col héroe Tereo de Tracia. Tres delles situaciones de cruel pasión y de tarrecibles crímenes acaecíos ente los trés y la so descendencia, los dioses acabaron con esa cadena, tresformándolos n'aves: a Filomena en ruiseñor, a Procne en golondrina, y a Tereo en abubilla.

El nome de Filomena significa nel so orixe “la bien amada”, “la fía de la lluz y amiga del cantar”, y el ruiseñor, ave de cantar apreciáu, por esi nome ye conocíu delles veces. Pero a pesar d'esto, nunca foi un nome especialmente queríu por quien asina se llama, asina la mio güela Mena, que tamién atendía al otru diminutivu de Filo, siempres se preguntaba onde atoparíen el peculiar nome cuando la bautizaron.

Mena yera natural del Conceyu de Siero, de la Peña El Cadabal, mirando a la llende con Llangréu. Nun tuvo una vida fácil y nos últimos años de la mesma, animose a recordame cantares y cuartetes que cantó o escucho cantar na so mocedá. Afayo entós que la so voz qu'antaño fuera melodiosa y con dulce tonu, fuera soterrada pola pena y los avatares de la vida.

Empiezo esti blog tituláu col xuegu de pallabres sobre'l so nome y la so alcordanza. Compartiremos equí los sos cantares y cuentos, les costumes y tradiciones que me tresmitió rescatándoles de la so memoria y les situaciones de la so vida, que nos amuesen el reflexu de la sociedá rural d'un vertixinosu sieglu XX, con fuertes raigaños na tradición, de la que vamos perdiendo los postreros testigos. D'igual manera voi tratar d'incluyir testimonios d'otros familiares y xente de la mio redolada que puedan ser d'interés.

Bienveníos, espero que vos preste





2 comentarios: