viernes, 21 de septiembre de 2012

El gatu y la raposa


Mena y yo (1971)


El ser ruin comedor de pequeñu, acaba colos nervios de los demás, que terminen per recurrir a infinites estratexes, con tal abras la boca y metas la cuyar. Mena yera la perfecta representante de la paciencia nesti mundo, y tantu col mio primu como conmigo, nun se rindía pa faer que comiéramos. Asina, atopaba unos cuantos divertimentos colos que faenos escaecer que llegaba la hora de la comida y el mal tragu que pa nós yera esi momentu. El cuntar cuentos  y hestories entreteníes, faía distrayer de la cuyar qu'ensin danos cuenta metíanos el cocíu ensin enteranos.

Nes colecciones de cuentos tradicionales de diversos autores apaecen la mayor parte d'ellos, recoyíos en distintos sitios y con distintes versiones. El que güei rellato yá lu recoyó y publicó Constantino Cabal y apaez nes publicaciones  de otros autores, pero voi tratar de cuntalu como lo faía ella, que lu conocía non de lleelu na versión de naide, sinón d'escuchalu de los sos mayores cuando yera neña.  Ye de los que más recuerdo d'oyer de pequeñu, posiblemente porque yera'l que más me gustaba y siempres pidía que me cuntara.

Pos dicen que taba un gatu dormiendo nel prau a los rayos del sol de marzu, cuando de sópitu, la raposa, que pasaba pellí, balanciose sobre él con mires de comelu:

-              Non por favor, non -diz el gatu
-              Dime, ¿Por qué nun he de comete?
-            Nun ves que toi bien flacu y delgáu. Acaba de pasar l'antroxu, y entá nun recuperé de les xordies y correríes.
-              Nun se, nun se
 -             Si muyer, si esperes un par de selmanes más, yá voi tar más gordu y llozanu.

La raposa duldaba, y mirando al flacu gatu imaxinábalu rellenu y orondu, y la glotonería apoderabase della.

-              Bien, bién, voi esperar, pero ¿Cuándo vengo comete?
-            Mira –  dixo'l gatu-  siempres salgo a mexar a la mesma hora. Vienes dientro de dos selmanes y equí vas teneme.

La raposa apartose y llibró al ruin del gatu, dexándolu dise a la so casa, cola promesa d'atopase nel sitiu y hora alcordada cuando'l felín saliera a mexar.

Mientres les dos selmanes siguientes, la raposa nun paraba de rellambese y pensar en que comese primero, si les zanques, el llombu o los bracinos, ya imaxinábase al gatu gordu y rellenu solu pa ella.

Llego'l día alcordáu y corrió ensin casi alendar al alcuentru col gatu, pero al llegar al práu, naide esperaba. Nerviosa y con cuidu averose a la casa y vió al gatu redondu y panzón baltáu tomando'l sol nel pasamano del corredor.

-              Gatu!, gatu! – glayó la raposa - ¿Qué pasó? ¿Güei nun sales a mexar, ho?

Y el gatu, espurriéndose y agazupando el llombu contésta-y ente rises:

-              Que va ne! Güei nun salgo!. Mexo en casa.



2 comentarios:

  1. Pergupau. Asina nun m'estraña que comieres fasta la ultima cuyar

    ResponderEliminar
  2. Agora teníen que contame algún que ficiera que nun comiera tanto que por causa d'estos cuentos rompí a comer y nun paré.

    ResponderEliminar